Mnogi še zmeraj nasprotujejo temu, da vse več voznikov pri nas kupuje komplete celoletnih gum. Nekoč slabši pokazatelji so že preteklost, zdaj pa je to najbrž eden najbolj razvijajočih se segmentov proizvodnje avtomobilskih gum, kar v popolnosti potrjujejo tudi sami testi. Celoletne gume niso idealna rešitev prav za vse, vendar so lahko dober izbor za večino povprečnih voznikov. Ogledali smo si prednosti, slabosti, cene ter argumente za in proti.

Še pred nekaj leti se je zdelo bogokletno, če je kakšen voznik, predvsem pa strokovnjak, zagovarjal celoletne pnevmatike. Običajni očitek gumam, primernim tako za zimo kot poletje, je bil, da v resnici niso popolne za noben letni čas ter da imajo prav najslabše lastnosti gum, predvidenih za določen letni čas. To negativno mnenje oz. stereotip se je zadnje čase močno spremenilo. Za to se gre delno zahvaliti nenehno napredujočemu izdelku, proizvodnim tehnologijam ter nenazadnje rezultatom testov, ki kot črno na belem dokazujejo, da imajo te gume kljub temu, da morda niso enakovredne običajnim poletnim in zimskim gumam, v določenih okoliščinah vendarle pravico do obstoja.

Dejstvo je, da celoletne gume nikoli ne bodo imele takšnega oprijema, kot letne ob poletni pripeki ali zimske v hladnih dnevih, kljub temu pa vozniki pred nakupom ne smejo pozabiti, da so zime zadnja leta občutno milejše ter da se je število snežnih in ledenih dni precej zmanjšalo.

Kaj je drugačnega pri celoletnih gumah?

V prvi vrsti material. Celoletne gume so namreč narejene iz precej mehkejše zmesi kot poletne, in sicer prav zato, da bi imele dober oprijem tudi v hladnem vremenu. Mehkejši material pa hkrati pomeni, da se obrabna površina gum prej obrabi, saj  te komplete vozniki uporabljajo nenehno, brez menjave.

Celoletne gume se od zimskih in letnih kompletov ne razlikujejo le po materialu, ampak tudi po vzorcu tekalne plasti, saj gre pravzaprav za kombinacijo obeh vzorcev. Tekalna plast letnih gum ima tako manj zarez, kar poleti zagotavlja večjo površino oprijema avta s cestiščem. Površina pnevmatike je rebrasta, bloke po dolgem in prečno ločujejo posamezne vdolbine. Slednje so še posebej pomembne v poletnem deževnem vremenu, saj odvajajo vodo, ki se nabira pod kolesom, s čimer preprečijo, da bi avto drsel na mokri cesti.

Material zimskih gum je precej mehkejši, kot pri letnih, kar prav tako omogoča boljši oprijem.  "Izbokline" oz. bloke, ki pokrivajo tekalno plast, ločijo majhne lamele, na novejših tipih v obliki črke Z. Lamele imajo dve nalogi: po eni strani omogočajo boljše zaviranje, po drugi pa blato, sneg in plundro preusmerijo med kanale (precej globlje, kot pri letnih), nahajajoče se med bloki.

Celoletne gume pravzaprav združujejo lastnosti zimskih in letnih gum.

Njihova površina bolj spominja na tisto pri zimskih gumah, vendar imajo tudi lastnosti letnih, po materialu in vsebnosti silikatov pa so bližje letnim gumam.  Zaradi lamel imajo, podobno kot zimske, te pnevmatike večji kotalni upor ter se hitreje obrabljajo.

Za koga in zakaj so primerne celoletne gume?

Čeprav so celoletne pnevmatike vse bolj znane in razvite, ta izdelek pri nas še zmeraj izbere le malo voznikov. Na podlagi lanskih podatkov njihov delež na evropskem trgu še vedno znaša le 5-15 odstotkov.

Toda strokovnjaki menijo, da so se te pnevmatike z leti razvile do te mere, da se jih v določenih pogojih vsekakor splača kupiti. Hkrati po oceni Bridgestona 42 odstotkov evropskega prebivalstva živi na področju z oceanskim podnebjem, torej tam, kjer bi bila zaradi milih zim in toplih poletij uporaba celoletnih gum najbolj primerna.

Če pogledamo njihove prednosti, je na prvem mestu zagotovo to, da s kompletom celoletnih gum prihranimo, saj jih ni potrebno menjati dvakrat na leto. Glavni je torej denarni prihranek, privarčujete pa tudi s prostorom, saj ni potrebe po tem, da bi v kleti ali garaži shranjevali zimske ali letne gume.

Strokovnjaki menijo, da celoletne pnevmatike vsekakor pomenijo kompromis v avtomobilizmu in dobro rešitev za tiste, ki avto uporabljajo predvsem v mestu, ga ne vozijo redno na dolgih razdaljah ter večinoma vozijo premišljeno oz. upoštevajo omejitev hitrosti.

Sklenitev kompromisa v tem primeru pomeni tudi to, da se je voznik pripravljen odpovedati uporabi avta v zares trdih, mrzlih zimskih dneh, na zasneženih, ledenih cestiščih, saj se v takšnih razmerah gume obnašajo slabše.  

Današnje sodobne celoletne pnevmatike se praviloma dobro držijo tako ob milih zimah kot toplih poletjih, zato se zdijo z vidika naših vremenskih pogojev dobra izbira.  Čeprav ne dosegajo ravni najboljših zimskih in poletnih gum, so dandanes že tako stabilne, da je dober komplet celoletnih gum po kakovosti povsem enakovreden povprečnim zimskim/letnim gumam.

Kljub temu, da se tako izognemo menjavi gum dvakrat na leto, si velja zapomniti, da je potrebno tudi celoletne enkrat ali dvakrat letno pregledati, uravnotežiti, nastaviti podvozje. Poleg tega je celoletne gume smotrno vsake pol leta centrirati in rotirati med osmi, kar omogoči enakomerno obrabo in daljšo življenjsko dobo. Ob tem v servisu preverijo še zračni tlak v gumah oz. uravnoteženost koles. To je smotrno izvesti marca in septembra, da bi se izognili čakanju v vrsti.

Kakšne so morebitne slabosti?

Glavna slabost celoletnih gum v primerjavi z zimskimi in letnimi kompleti je, da se slabše obnesejo v ekstremnih vremenskih okoliščinah ter na poledenelih, zasneženih cestah. Za tiste, ki živijo na goratem, hribovitem področju, kjer se pogosteje zgodi, da je cesta zasnežena ali poledenela, to torej ni najpopolnejša izbira.

Če se vozite po takšnih cestah, namestite raje zimske gume.
Tudi od našega sloga vožnje je odvisno, ali se splača kupiti te pnevmatike. Če radi vozimo športno in hitro, če to omogoča tudi naš avto, se raje potrudimo zamenjati gume in opustimo bolj praktično možnost.

Med slabosti celoletnih gum prištevajo tudi to, da se te pnevmatike zaradi nenehne uporabe in velikih temperaturnih nihanj obrabijo bolj kot zimske ali letne gume. Če se torej odločimo zanje, vsekakor izberimo kakovostnejši izdelek. Tukaj se res ne splača varčevati in gledati na nekaj tisoč forintov.

Celoletne gume so se izkazale tudi na testih

Napredek celoletnih gum dokazujejo tudi izidi testov. V teh krogih se običajno kot na najbolj merodajne, zanesljive in verodostojne sklicujejo na teste nemškega avtomobilskega kluba ADAC. Leta 2018 je ADAC celoletne gume devetih proizvajalcev primerjal z različnih vidikov tako med sabo kot s kakovostnim letnim oz. zimskim kompletom gum.

Vse komplete so testirali na enakem tipu avta nižje kategorije in pri enaki hitrosti. Teste celoletnih gum so izvedli na suhih, vlažnih in zasneženih ter poledenelih cestiščih ter pregledali zavorne poti posameznih pnevmatik ter zmožnosti manevriranja na različnih podlagah. Testi so dali različne rezultate glede na posamezne tipe cest in gum, vsekakor pa iz rezultatov jasno izhaja, da so kakovostne gume vse zanesljivejše. Tako zelo, da so se denimo na poledenelem cestišču vse testirane celoletne gume izkazale bolje od kakovostnega zimskega kompleta.

Na podlagi testov lahko rečemo, da ne obstaja splošna dobra izbira, toda če vemo, v kakšnih cestnih razmerah bi radi uporabljali celoletne gume, bo tudi odločitev lažja.  

ADAC-ov test je nenazadnje dokazal zanesljivost celoletnih gum. Prvo mesto je tako zasedel Nexenov komplet, ki na suhi in zasneženi cesti sicer ni blestel, izkazal pa se je na vlažnem in poledenelem cestišču. Na drugem mestu se je med celoletnimi gumami znašel Continentalov komplet.

Koliko stane komplet celoletnih gum?

Glede celoletnih gum se je razširil mit, da so zelo drage. V resnici pa je zanje potrebno odšteti komaj 10 odstotkov več kot za kakovosten zimski komplet, od letnega pa so dražje le za 10-15 odstotkov.

Na prvi pogled se to zdi precej, po premisleku pa se zavemo, da se nam ta višja cena kasneje obrestuje v obliki znatnega prihranka.  Menjavo gum dvakrat na leto smo že omenili, s celoletnimi gumami pa privarčujemo še toliko, kolikor stane komplet zimskih ali letnih gum. Ne pozabimo še na to, da z njimi pridobimo še eno poletje, saj bo, če naše gume presežejo zakonsko dovoljeno stopnjo obrabe, komplet zagotovo primeren še za eno poletno sezono.

Pri izračunu stroškov pa je treba upoštevati tudi to, da se celoletni komplet ob povprečni uporabi verjetno obrabi hitreje kot ločena zimski in letni komplet. Aktualne cene posameznih proizvajalcev se lahko spremenijo, pozanimajte se na tej povezavi.

Odločitev: da ali ne?

Pred končno odločitvijo o nakupu je treba premisliti, v kakšnih cestnih in vremenskih razmerah bomo uporabljali celoletni komplet gum, upoštevati pa moram tudi naš slog vožnje.

Pomembno je, in to se splača večkrat poudariti, da moramo komplet gum izbrati glede na cestne razmere. Celoletne gume resda zaostajajo za letnimi in zimskimi v zanje predvidenem letnem času, vsekakor pa so boljše, kot če bi se vse leto vozili z zimskimi ali letnimi.

Na podlagi testov in izkušenj celoletne gume trenutno še zmeraj pomenijo kompromis, vendar v vse manjši meri.  Ti kompleti so v marsikaterem pogledu enako dobri ali celo boljši kot zimski/letni. Kakovosten celoletni komplet gum je lahko torej idealna izbira pri povprečni uporabi, mestni vožnji in kratkih razdaljah.